Traditioner

Vi er en skole fast forankret i traditioner, men med mod på fornyelse. Traditionerne er en fast bestanddel i vores hverdag, og de er med til at give struktur og selvforståelse samt dannelse og ikke mindst identitet og historie.

På Tranegårdskolen er der i løbet af året forskellige traditioner:

Morgensang Hver onsdag er der morgensang kl. 08.00 for alle skolens elever i PLC’en. Morgensang akkompagneret af pianist eller et lærerband. Eleverne er også velkomne til at byde ind med indslag. Ledelsen informerer kort om vigtige nyheder og ønsker eleverne en god dag.

Skolens fødselsdag Skolen fejrer sin fødselsdag d. 1. september. Det er forskelligt, hvordan skolen bliver fejret, men traditionen tro er der de sidste par år blevet delt is ud og sunget fælles fødselsdagssang.

Skolernes Motionsløb Dagen afholdes fredag før Efterårsferien (uge 41).

Fordybelsesuger Tre gange i løbet af skoleåret (uge 45, 5 og 13) afholdes der fordybelsesuge for alle klassetrin. Her har eleverne mulighed for at fordybe sig i en række fag og temaer. Dette har tidligere været temaer som bl.a. Trivsel og Kommunikation og Cirkus.

Skoleskak Et par gange årligt sender skolen en række hold til DM i Skak. Skak er en integreret del af skoleskemaet, og skolen har indtil videre hentet en masse fine resultater ind.

Fastelavn Fastelavn bliver afholdt i skolens GFO, hvor eleverne slår katten af tønden og har mulighed for at klæde sig ud. Eleverne bliver budt på fastelavnsboller og saftevand.

Julen Juletræet opsættes i fællesrummet. Juletræet pyntes af 0. klasse og kan nydes i hele december.

Luciadagen fejres omkring d. 13. december. Det er 6. årgang, som står for at arrangere og gennemføre optoget.

På Tranegårdskolen er der tradition for, at vi afslutter kalenderåret i Hellerup Kirke.

De Traniske Lege De Traniske lege er skolens idrætsdag, som ligger slut på skoleåret.

Skolekomedie Siden 1956 har skolens elever på 8. årgang sammen med et dynamisk lærerteam opført en skolekomedie.

Sommerafslutning Skoleåret afrundes med 9. klassernes sidste ordinære skoledag, hvor de kaster med karameller og spiller fodbold mod skolens personale. Når de sidste eksaminer er veloverstået afholdes dimission.

Sidste skoledag for hele skolen er en kortere dag. Eleverne laver fælles aktiviteter i egne klasser og slutter af i fællesrummet, hvor de sammen synger feriesangen.