Overordnet pædagogik og værdigrundlag

Overordnet pædagogik

På Hellerup Fritidscenter har vi en overordnet pædagogik, som vi følger uanset hvilken aktivitet vi laver. De forskellige værkstedspædagogikker er skræddersyet det enkelte værksted, men tager alle udgangspunkt i denne pædagogik.

Værksteder og aktiviteter

På Hellerup Fritidscenter tilstræber vi, at aktiviteterne i og uden for værkstederne opfattes som en leg. En leg hvor alle kan være med og hvor vi opretholder en positiv og ordentlig omgangstone. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns kundskaber og vægter en succesoplevelse med aktiviteten.

Individet og fællesskabet

Vi mener at evnen til at kunne begå sig i et fællesskab, går hånd i hånd med det enkelte barns kendskab til sig selv. At barnets bidrag til fællesskabet øges med barnets selvindsigt. Selvindsigten hjælpes på vej ved, at vi som voksne betoner det enkelte barns styrkesider, samt støtter op om de mere udfordrede sider. For os handler det om at udfordre det enkelte barn i den svære kunst det er, at tage sig af sig selv samtidig med, at han/hun skal forholde sig til at indgå i et forpligtende fællesskab.

Værdigrundlag

Hellerup Fritidscenter er en integreret del af tranegårdskolen og GFO’en. Vi har et fælles værdigrundlag, som vi beskriver med tre ord:

• Ordentlighed
  • Fællesskab
  • Faglighed

Ordentlighed: Vi behandler hinanden og klubben ordentligt.

Fællesskab: Vi ønsker at lære børnene, at vi passer på hinanden og på klubben. Vi oplever at dette fremmes af, at børnene føler et ejerskab til klubben.

I de forskellige værksteder og aktiviteter har vi derfor stor fokus på at inddrage børnene i hverdagens beslutninger. De skal opleve at de andre børns og klubbens velbefindende påvirkes af, hvordan de selv er i klubben. Og måske endda opleve, at de får noget godt igen, i form af en pæn klub og et smil med på vejen.

Faglighed: I såvel de enkelte værksteder, som i de øvrige aktiviteter, tager vi udgangspunkt i det enkelte barns kundskaber. Det er vigtigt for os at aktiviteterne opfattes som en leg, hvor alle kan være med. Børnene har medindflydelse i aktiviteterne, hvilket betyder, at vi så vidt muligt flytter os med børnenes ønsker.