Gå til hovedindholdet
Aula_close Layer 1

Høringssvar vedrørende ressourceallokeringsmodel for skoleområdet i Gentofte kommune 22. januar 2018

22. januar 2018

Skolebestyrelsen på Tranegårdskolen støtter indledningsvis op om en ligelig behandling af kommuneskolerne i Gentofte Kommune samt at budgettet for Skole, GFO og FC samles fremadrettet. Skolebestyrelsen mener imidlertid også, at Gentofte Kommune med fordel kan løfte skoleområdet, så der generelt tildeles flere midler til skoleområdet – så kommunen kan komme op på niveau med kommuner, vi traditionelt sammenligner os med (se bl.a. KORA, feb. 2015 og skolelederforeningens (Gentofte afdeling) anbefalinger 22.01.18).

Af de tre modeller forholder bestyrelsen sig til ”blokmodellen” og kommenterer ikke på de andre.

Det er vores opfattelse, at der er ”stordriftsfordele” ved at drive en større skole, og at det forholdsmæssigt er dyrere at drive en mindre skole. Dette forhold tager blokmodellen ikke højde for, hvilket bør justeres.

Bestyrelsen kan konstatere, at Tranegårdskolen er den skole, som økonomisk bliver hårdest ramt ved indførslen af ny ressourceallokeringsmodel fordelt på flere parametre i den foreslåede blokmodel:

• Elevtaksten falder med ca. 3200 kr. pr. elev

• Den faste budgettildeling falder fra 25 pct. til 10 pct.

• De socioøkonomiske korrektioner for skolen udgør 2,9 pct., som ligger ca. 2,1 procentpoint under gennemsnittet på 5,0 pct. Skolen tildeles således en af de laveste soc. øko. korrektioner på 0,3 mio. kr.

• Det foreslås i høringsmaterialet, at rengøringsbudgettet tages ud af modellen og fremover tildeles efter faktuelt forbrug. Det betyder konkret for skolen et mindre råderum (-0,3 mio.) i det samlede styringsgrundlag, som oveni skal tillægges effekten af ændret budgetmodel (-1,6 mio. kr.). Bestyrelsen finder ikke, at der er saglige argumenter for at udtage rengøringsudgifterne og foreslår derfor, at rengøringsbudgettet indgår i den samlede bruttopulje og allokeres ligeligt som et grundbeløb svarende til det nuv. budget på 1,7 mio. kr.

Derudover viser en opgørelse fra Gentofte Ejendomme, at Tranegårdskolen har væsentligt mindre plads pr. elev (både inden- og udendørs) – end de øvrige skoler i kommunen. Dette forhold betyder i praksis, at skolen har behov for flere lærere/voksne i den del af undervisningen, som kræver aktiviteter ud af huset, således at undervisningen kan opdeles mv. Da der på Tranegårdskolen er et begrænset udeareal, oplever vi, at pladsen slet ikke slår til i forhold til, at børnene kan bevæge sig og brænde energi af, hvorfor lærere og pædagoger er nødsaget til at bevæge sig væk fra skolen mod parker og andre udearealer. Udeareal pr. elev ligger på 10,0 kvadratmeter på Tranegårdskolen, mens gennemsnittet ligger på 22,8 (jf. bilag af august 2017, ’Gentofte Kommunes Skoler arealer pr. elev’).

Vi har med andre ord en meget stor udfordring ved at opfylde de krav, som ligger I folkeskolereformens ordlyd om at komme ud og bevæge os. I tillæg kan nævnes, at Tranegårdskolen har kommunens højeste elevtal pr. klasse. Som bestyrelse frygter vi, at ud over bevægelighedsproblematikken at dette også – både på den korte og lange bane – vil påvirke trivslen på skolen i en kedelig retning. Her skal det påpeges, at det netop er lykkedes at holde Tranegårdskolens trivsel helt i top – herunder med en trivsel højere end både kommune- og landsgennemsnit. (jf. eksempelvis ’Elevers generelle trivsel i 4.-9- klasse’ og de bedst placerede elever de sidste tre år, kilde UVM, uddannelsesstatistik).

En anden måde at se Tranegårdskolens gode trivselsresultater på er ved at sammenstille elevskoleskift, hvor Tranegårdskolen ligger som den mest stabile i kommunen med meget få elevskift. En meget positiv udvikling, som hænger uforeneligt sammen med den allokeringstildeling, skolen har i dag.

Under de nuværende økonomiske rammer er det lykkes, at reducere sygefraværet blandt de ansatte, og vi har gennem længere tid ikke haft nogen stresssygemeldinger på skolen. Derudover oplever vi historisk gode tilbagemeldinger i f.eks. tilfredshedsundersøgelser blandt forældre, lærere og børn. Bl.a. er det lykkedes fra skoleåret 2017-18 (som kommunens eneste skole) at føre lærerkredsens ambition om max. 25 antal undervisningslektioner pr. lærer til dørs. Dette vil blive en omfattende udfordring med så stor en reduktion i personalegruppen, som den nye allokeringsmodel lægger op til. Skolebestyrelsen frygter med andre ord resultatet af en ændret budgetmodel, hvor den økonomiske effekt er så markant stor (-1,6 mio. kr.).

Vi henstiller derfor til, at bestyrelsens høringssvar indarbejdes i en ny budgetmodel.

Bestyrelsen på Tranegårdskolen