Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indskolingen

Tranegårdskolen

Indskolingen 0. – 5. klasse

Sammenhæng i børnenes liv

    Faglighed | Fællesskab | Ordentlighed    

Tranegårdskolens tre værdier faglighed, fællesskab og ordentlighed danner rammen om det liv, børnene bliver en del af, når de starter på skolen. Vi har et tæt samarbejde med børnehaverne, når den gode sammenhæng med skolelivet skal etableres, og vi understøtter som skole, at eleverne mødes af nærværende voksne, som skaber trygge rammer, og som har blik for den enkelte elev som individ og som en del af fællesskabet.

Vi forventer et tæt, positivt og konstruktivt samarbejde mellem skole og hjem, at hjemmet møder skolen positivt, og at vi sammen støtter op om elevens udvikling såvel fagligt som socialt.
På Tranegårdskolen går alle tre værdier hånd i hånd gennem hele skolelivet. Vi lægger stor vægt på fagligheden og tilbyder en hverdag, hvor alle elever lærer og udvikler sig i fællesskabets ramme. Vi møder eleverne der, hvor de er, og vi forventer, at hjemmet støtter op om den proces.

Vi stiller krav til hinanden både på det faglige og personlige plan. Vi forventer, at alle gør sig umage, er ambitiøse og arbejder flittigt – også når det er svært og tager tid. Vi sætter rammen for, at eleverne kan styrke deres læring, dannelse og trivsel, så alle har mulighed for at gøre deres bedste.

 

 Hvad kan vi tilbyde dig? 

Betydningen af læring

I indskolingen er leg og bevægelse drivkraften til al læring, og vi lægger vægt på at tilbyde vore elever denne mulighed i skolen.

Vi vækker elevernes nysgerrighed og skaber grundlaget for, at eleverne kan tage medansvar for egen læring.
 

Vi prioriterer en stærk og tidlig læseindsats, da læsning er en forudsætning for at kunne tilegne sig ny viden indenfor alle fag.
 

Vi udvikler elevernes faglige kundskaber og lærer dem at samarbejde og udvikle sig som en god klassekammerat i fællesskabet.

Vi har et fagligt stærkt miljø, hvor lærerne arbejder sammen om, at du opnår det højest mulige faglige niveau i alle fag.
 

      Vi giver eleverne læringsstrategier, der hjælper dem til et godt fundament for den faglige og alsidige udvikling.
   
      Vi laver faglige forløb, der giver mulighed for, at arbejde kreativt og innovativt med entreprenante projekter.

 

Vi arbejder med elevernes ageren på nettet og i de digitale rum for at give dem en forståelse af, hvilken betydning, deres handlinger har.

 

Konkret betyder det, at:

​eleverne supplerer deres arbejde i fagene gennem leg, spil og træning både ude og inde

  • læringen sker i en ramme, hvor de voksne guider og vejleder børnene i deres læringsproces, så alle lærer, så meget, de kan.
  • Skolen er mobilfri zone henover hele dagen, med mindre den skal bruges i undervisningssammenhæng. Det har vi valgt for både at styrke fagligheden og det sociale fællesskab, da vi lægger vægt på, at man ser hinanden i øjnene og leger / taler sammen i frikvartererne. Mobiltelefonerne indsamles ved skoledagens start, låses inde og udleveres igen ved skoledagens afslutning. 
  •  

Nysgerrighed og respekt

Vi understøtter nysgerrighed og lysten til læring, og vi hjælper eleven til at opnå social og kulturel bevidsthed gennem tydelige rammer og målsætninger.

Vi understøtter eleverne i glæden ved at være en aktiv del af et fællesskab, og vi forventer, at hjemmene bakker op om værdien af fællesskabets betydning.

Vi understøtter tilliden til hinanden og den gode omgangstone i hverdagen og forventer, at forældrene bakker op om det positive og tillidsfulde samarbejdsrum mellem skole og hjem.

Skolen tilbyder et tillidsbaseret rum for drøftelser omkring elevens skolegang.

Vi taler ordentligt til hinanden, overholder fælles aftaler og hjælper hinanden.

Du skal turde at være dig selv, men også acceptere andres forskellighed.

Du skal tage medansvar i et engageret og motiveret læringsfællesskab, hvor der er plads til udvikling.

 

Konkret betyder det, at:

  • eleverne bliver understøttet i deres selvstændige udvikling og evnen til aktivt at indgå i fællesskabet

 

  • eleverne bliver støttet i at opbygge deres kulturelle forståelse

 

  • eleverne støttes i processen med at forstå og navigere i de sociale sammenhænge og bevarer respekten for hinanden trods uenigheder

 

  • eleverne støttes i respekten for hinandens forskellighed med forståelse for, at der er plads til alle.

 

  • eleverne mødes på 1. skoledag af deres 4. klasses venner, der hjælper dem i hverdagens frikvarterer og bliver det positive bindeled til en ny verden

 

  • eleverne lærer at omtale deres klassekammerater positivt og anerkendende på hele skolen, og vi forventer samme læring hjemme.  
  •  

 Faste forløb i indskolingen    

Venskabsklasser

Når man starter i 0. klasse på Tranegårdskolen får alle elever en ven fra 4. klasse, som viser dem til rette på skolen. 4. klasserne hjælper deres 0. klasses ven både i pauserne og i udvalgte undervisningsforløb.

Klippeklistredag

Hele indskolingen afholder fælles klippeklistredag. Her er traditionen, at 0. klasserne dekorerer skolens juletræ i fællesrummet, mens de øvrige årgange pynter gange og egne lokaler. 0. årgang fremstiller også flotte juledekorationer til skolens kontor. Her kvitteres med julehistorie, klementiner og pebernødder.

Luciaoptog

Skolens 6. og 7. klasser går Lucia på skolen fra klokken 8 om morgenen, hvor forældrene er inviteret til at overvære den stemningsfulde stund. Efterfølgende går Luciaoptoget over på Øregaard Gymnasium og afslutter i deres store aula til stor glæde for alle på gymnasiet

Vore 3. klasser fortsætter samme tradition ved at gå Lucia i GFO om eftermiddagen til glæde for forældre og bedsteforældre.

Lejrskole

I løbet af 5. klasse er eleverne af sted på lejrskole med klassens lærere og klassepædagoger. Her er der fokus på faglighed, socialt samvær og klassetrivsel samt styrkelse af fællesskabet. Destinationen udvælges fra år til år afhængig af ønsker til det faglige indhold kombineret med leg og bevægelse.

Traditionsdage

Skolen afholder 8 særlige traditionsdage hen over skoleåret. På disse dage lægger vi vægt på fællesskabet på tværs af klasser, alder og køn og nyder samværet i andre rammer.

Haver til maver

På 4. og 5. årgang har klasserne mulighed for at få tildelt en skolehave i Bernstorffsparken. Her følger de en dyrkningssæson, bliver undervist i natur/teknologi, madkundskab, biodiversitet, sunde madvaner, bæredygtighed og meget mere.

Morgensang

På Tranegårdskolen afholder vi morgensang hver onsdag for hele skolen, hvor eleverne præsenteres for en god blanding af traditionelle sange og de mere moderne genrer samtidig med en kort intro til sangene og nyt fra skolen. Her har eleverne også mulighed for at optræde for hinanden med både faglige og musiske indslag.

Motionsdag

Vi deltager i det landsdækkende arrangement ”Skolernes motionsdag” fredag i uge 41, hvor vi bruger lokalområdet og deler os op i mindre grupper.

Fastelavn

Vi holder fastelavn i vores GFO i eftermiddagstimerne, hvor vi er klædt ud, leger og slår katten af tønden. Børnene møder i skole til normal tid, og starter tøndeslagningen efter frokost. De får hjælp til udklædningen og evt sminke, hen over skoledagen og fra klokken 13 starter fastelavns fejringen. Det er en meget festlig dag.

First LEGO League (4. årgang)

På 4. årgang deltager klasserne i LEGO League, der er et kommunalt projektforløb, hvor eleverne stifter bekendtskab med projektopgaven. Der opstilles en problemstilling ud fra et bestemt tema og arbejdes efterfølgende med fokus på forskning, marketing og teknologi. Forløbet føles op af en udvidet version på 7. årgang, der afsluttes med en præsentationsdag på Gentofte Rådhus, hvor alle skoler er repræsenteret.

Digital dannelse

Fra 4. klasse udleveres der pc til alle elever, hvilket betyder, at man kan arbejde på computer i mange fag på sit eget device, og digital dannelse vil være en overordnet og obligatorisk del, så man lærer at passe på sig selv, hinanden og bliver en kompetent bruger.Den digitale dannelse ligger desuden som en integreret del af AKT opmærksomheden på skolen med forskellige tilbud om forløb på alle årgange.