Mobilpolitik

Red Barnet:

Børns samværsformer har forandret sig med de digitale medier, og det er vigtigt, at du ikke spænder ben for dit barns sociale liv, bare fordi det foregår gennem digitale platforme. Samtidig er det vigtigt, at dit barn har et fysisk aktivt liv og ikke isolerer sig med digitale medier.

Hvornår tager onlinetiden overhånd? Det findes der ikke et entydigt svar på. Men det handler ikke så meget om timer og minutter foran skærmen, som det handler om kvaliteten af onlinetiden. Der findes underholdningsorienteret og indlæringsorienteret onlinetid.

I kan for eksempel aftale, at halvdelen af onlinetiden kan bruges til underholdning og afslapning og den anden halvdel på læring, som interesserer dit barn”.

Albert Gjedde, Amerikansk hjerneforsker:

Hvis dit barn sidder klinet til iPad’en flere timer om dagen, så er der måske god grund til, at du skærer ned på skærmtiden. En ny undersøgelse af 4500 amerikanske børn i alderen 8 til 11 år viser nemlig, at når børnene bruger mere end to timer dagligt foran skærmen, så skader det blandt andet deres koncentration, sprogfærdigheder og hukommelse”.

Hellerup Fritidscenters Mobilpolitik

På Hellerup Fritidscenter tager vi løbende stilling til vores mobilpolitik. Der kommer hele tiden ny forskning på området. Og sammenlagt med vores egne erfaringer, må vi sande, at vi er i konstant udvikling på området.

Vores mobilpolitik er hermed formet ud fra vores egne observationer, erfaringer og pædagogiske overvejelser, ovenstående citater, samt dele af Tranegårdskolens mobilpolitik.

Med ovenstående in mente er det vores oplevelse at brug af mobiltelefonen har sine fordele og ulemper:

Fordelene:

• at mobiltelefonen kan være centrum for samvær med andre børn i onlinespil. Spil der kan udfolde deres kreative evner og hvor de ex lærer at samarbejde.
  • at de enkelte børn hygger sig med dem de kender, og måske endda møder nye venner.
  • At mobiltelefonen kan være en kærkommen afkobling efter en lang dag med leg og samvær.

Ulemperne:

• at mobiltelefonen kan være med til at aflede børnenes opmærksomhed fra det der sker omkring dem.
  • At mobilen kan afholde børn i at tage imod vores aktiviteter, samt at få en god snak med vennerne og de voksne.

I kølvandet af ovenstående er vi kommet frem til, at Hellerup fritidscenter er en delvist mobilfri klub:

I værkstederne:

• I vores værksteder er der som udgangspunkt mobilfri zone, med mindre mobilen tjener et formål i enkelte værkstedet.

Klubbens øvrige områder:

• Resten af klubben er mobilfri med undtagelse af computerrummet og mobilrummet. I disse to rum er vi naturligvis opmærksomme på, om jeres børn sidder på mobilen hele dagen lang. I så fald taler med de børn der er meget “på” og inviterer og opfordrer dem til at deltage i klubbens øvrige aktiviteter.

Suspendering af mobilfri zone:

• Vi kan i visse tilfælde tillade mobiltelefon i de mobilfri zoner, hvis det har et pædagogisk formål. Et eksempel herpå kunne være, at en gruppe børn er i gang med en god fællesleg der involverer mobilen.

Forældres ansvar:

• Vi vil gerne være jer behjælpelig med, at holde øje med børns mobilforbrug. Men det er til syvende og sidst jeres ansvar som forælder, at være i dialog med jeres børn med hensyn til brug af mobilen.

Red barnet

DR: Albert Gjedde, Amerikansk hjerneforsker