Tranegårdskolens historie

I 1934 overtog Gentofte Kommune Tranegårdskolen, der blev opført i 1931 under betegnelsen ”De forenede Skoler”. Vi regner 1. september 1934 som vores fødselsdag. I perioden fra kommunens overtagelse og indtil 1937 fungerede Tranegårdskolen som en filial under Maglegårdsskolen. Tranegårdskolen oprettedes fra 1937 som selvstændig skole med eget skoledistrikt. På det tidspunkt var der indskrevet 463 elever på skolen, fordelt på 16 klasser.

Skolen bestod dengang af den gamle hovedbygning og gymnastiksalen, som ligger i en sidefløj. Der er igennem årene bygget til skolen. Som den første blev der tilføjet en etage til gymnastiksalsbygningen. I 1995 blev der bygget en forlængelse til skolen, der rummer klasselokaler, det oprindelige lærerværelse og filmsal (sikringsrum). I 1997 blev denne tilbygning forøget med en etage, der indeholder klasseværelser og billedkunstlokale. Årsagen til tilbygningerne var et kraftigt stigende elevtal. Sommeren 2008 afsluttes 5 års ombygninger på og omkring skolen. Klasser og gangarealer er opdateret, gymnastiksalen er blevet til PLC og øverste etage i denne bygning er blevet til medarbejderrum. Der er blevet bygget et fællesrum og skabt forbindelse mellem skolen og Gul Villa, hvor GFO’en i dag har til huse. Desuden er der blevet bygget nye lokaler til naturfagene og en stor multihal på Gersonsvej.

Skolen er blevet opdateret og moderniseret og har fået samlet GFO’en som en del af skolen.